Firem na světě je tolik, a přesto jsou všechny schopné žít, ano občas nějaká zanikne, ale také nové vznikají, což znamená že je tu stále obrovský potenciál pro růst a chceme-li růst, potřebujeme zákazníky.
Spotřební trh
S tím se setkáváme většinou ve svém osobním životě, jdeme si nakoupit a hle, jsme na spotřebním trhu, procházíme město a všude kolem nás ty obchůdky a obchody, to vše je spotřební trh v praxi, peníze se točí a lidé šťastně žijí.
Celý fígl je v tom, že na takovém trhu existuje mnoho kupujících, a proto máme větší šanci zaujmout.
Horší už bude fakt, že se tam také méně nakupuje, což vede k menším ziskům z jednoho zákazníka.
Celý nákup probíhá jednoduše stejně jako rozhodnutí zákazníka o nákupu samotném.
Účastníci směny si jsou anonymní, komunikace neosobní, nic zavazujícího.
Produkt se do rukou kupujícího dostává přes distributory.
To, co zákazník nakupuje je vztaženo k jeho konečné poptávce.
Průmyslový trh
S tím se nesetkáváme tak často ve svém osobním životě, jako spíš ve svém pracovním. Cokoli kupuje firma, kdokoli se vytváří dlouhodobé zakázky na větší objemy a dodávky, tam je průmyslový trh.
Tady máme problém, jelikož kupujících bude o dost méně, počet firem se zkrátka nemže rovnat počtu lidí.
Zato však každý zákazník nakoupí veliký objem produktu a přinese tak veliký zisk.
Nákup je však složitější než impulzivní chování jednotlivce, většinou v tom má prsty celá skupina nákupčích.
Zde se dostáváme do zajímavé části, jelikož vztahy mezi účastníky směny jsou osobnější a komplikovanější, než máme s prodavačkou v obchodě.
Tady však máme veliký plus, jelikož výrobek k nám neputuje přes distributory.
Při nákupu se nezamýšlíme nad konečnou spotřebou naší, ale toho, kdo bude něco kupovat od nás, takže poptáváme to, co budeme potřebovat na vytvoření něčeho poptávaného.
Strategie
Víte-li kým jste, můžete se začít zajímat o to, kdo by o vás mohl mít zájem a stát se vaším zákazníkem, proto směle do toho, hledejte tam, kde to má skutečně smysl.