Doprava zboží se velice urychlila ve chvíli, kdy se započaly používat přepravní pomůcky. Nejběžnějším rozměrem přepravních palet je půdorys 1200 x 800 milimetrů. Tímto rozměrem disponuje takzvaná standardní paleta. Její rozměry jsou totožné s EURO paletou. Na rozdíl od ní ale nejsou ostatní rozměry určeny normami.
· Standardní palety mohou mít tedy různou výšku, nosnost i konstrukci.
o Zvláštním typem standardní palety je takzvaný „banán“.
o Jedná se o odlehčenou konstrukci, přičemž půdorysné rozměry zůstávají stejné.
o Tato odlehčená paleta má pochopitelně i nižší nosnost.
o Je dovoleno na ni ukládat zboží o maximální hmotnosti do tří set kilogramů.
Velkou výhodou využívání palet ve skladovacích prostorách i v přepravních prostředcích je možnost stohování. Při stohování je ale nutné palety zabezpečit proti sesunutí.
§ Tento úkon se provádí pomocí průtažné fólie, kterou se palety ovinou.
§ Poté se zapáskují ocelovou nebo plastovou páskou.
Snadná manipulace
Manipulace s paletami při nakládce, vykládce i práci ve skladovacích prostorách, je usnadněna díky konstrukčnímu řešení samotných palet. Pro manipulaci se využívá buď vysokozdvižný vozík (paletový nakladač) anebo nízkozdvižný vozík (paletovací vozík).
o Na výrobu přepravních palet se nejčastěji používá dřevo.
o Má to své výhody.
§ Po vysušení je tento materiál poměrně lehký a také se s ním dobře pracuje.
Zvláštní skupinu tvoří mezi přepravními pomůckami takzvané Gitterboxy. Tyto přepravní palety jsou z velké části tvořeny kovovými prvky. Půdorysné rozměry ale zůstávají stejné jako u standardních anebo EURO palet. Normované půdorysné rozměry standardních palet umožňují také vykupování palet.
§ Díky tomu je možné uspořit finanční prostředky.
§ Jednotlivé palety se totiž nemusejí vracet do původního místa.